Siapakah yang bernama sahabat?


Sumber: Google.com
Assalamu'alaikum para pembaca yang dikasihi. Entri kali ini bertajuk sahabat.

Ada apa dengan sahabat? Adakah sekadar teman ketawa, teman berduka, teman bergembira, teman yang hanya diperlukan tika senang sahaja? Adakah teman itu ertinya kita mempergunakan mereka?

Tiada seorang pun di dunia ini mampu hidup sendiri. Kita perlu teman meskipun hanyalah seorang. Kerana, teman itu anugerah daripada Allah. Tanda cinta-Nya kepada kita. Kerana Dia cinta kepada para hamba-Nya, Dia mengerti keinginan kita, keperluan kita yang mendambakan seseorang untuk berbicara saat suka dan duka.

Namun, harus berhati-hati memilih teman. Teman yang baik, harumnya memenuhi ruang kehidupan kita. Ada bersama-sama kita tika memerlukan. Ada kalanya mereka membantu kita dalam bentuk tenaga, ada kalanya dalam bentuk kata-kata.

Namun, persahabatan itu kadangkala tak semestinya bersama-sama selama-lamanya. Setiap individu mempunyai haluan masing-masing. Itulah saatnya perpisahan terjadi yang bisa mengundang tangis namun percaya suatu hari akan bertemu jua. Perpisahan itu lumrah. Namun, itulah yang mendewasakan kita. Insya-Allah, suatu hari yang berpisah akan bertemu kembali. Walaupun bukan dalam keadaan atau situasi yang sama, sekurang-kurangnya kita memiliki peluang untuk bertemu kembali dan bertanya khabar.

Semoga persahabatan ini berkekalan. Kenangan akan terpahat dalam lipatan ingatan. Moga bertemu kembali. Jaga diri, jaga iman. Akhir kata untuk entri kali ini, "Sebagai manusia, aku sayang kepada kalian."

SERTAI PERBUALAN

    Komen blogger

0 rakan:

Post a Comment

Komen

Powered by Blogger.